Ekonomi

Sudan’dan tahliye edilen Türkler çiçeklerle karşılandı

Çatışmalar nedeniyle Sudan’da mahsur kalan Türk vatandaşlarının tahliyesine başlandı. İstanbul-Hartum seferlerinin güvenlik nedeniyle durdurulmasının akabinde Dışişleri Bakanlığı ve Hartum’daki Türk Büyükelçiliği’nin tertibiyle, Türk vatandaşlarının evvel karayoluyla Etiyopya’ya sonra buradan da uçaklarla Türkiye’ye getirilmesi planlandı.

Hartum’da bir otelde pazar günü toplanan ve mahallî saatle 18.00’de otobüslere bindirilen Türk vatandaşları buradan kafileler halinde hareket ederek 12 saatlik bir seyahatin akabinde Etiyopya hududuna getirildi. Huduttaki pasaport süreçlerinin akabinde Türkler, yeniden otobüslerle havalimanı bulanan Gondar kentine taşındı. Birinci kafilede yer alanlar, buradan Etiyopya Havayolları’na ilişkin bir uçakla başşehir Addis Ababa’ya sevk edildi.

167 KİŞİ GECE YARISI İSTANBUL HAVALİMANI’NA İNDİ

Türk vatandaşları için Türk Hava Yolları(THY)’na ilişkin Boeing 777 tipi uçak İstanbul’dan havalandı. Addis Ababa Bole Memleketler arası Havalimanı’nda bekleyen 167 kişiyi alan THY uçağı, TK3423 sefer sayılı uçuşla 01.10’da İstanbul Havalimanı’na indi.

Türk yolcuları Dışişleri Bakanlığı yetkilileriyle, İstanbul Havalimanı işletmecisi İGA çalışanları çiçeklerle karşıladı. İç çatışmanın ortasında mahsur kalan Türk vatandaşları, yaşadıkları güç günleri ve Sudan’dan başlayan kaçış seyahatlerini basın mensuplarına anlattılar.

Sudan’da mobilya kesiminde çalışan Naci Akgün, “Allah devletimizden razı olsun. Bizi Sudan’dan kurtardı. Kaideler çok ağırdı. Birebir anda bütün ülkeler insanlarını çıkartmak istiyordu. Şu anda birinci kafile olarak Türkiye’ye geldik. Çok mutluyuz. Sudan ve Etiyopya’daki Türk Büyükelçiliklerine çok teşekkür ediyoruz. Kimi problemler yaşandı fakat olabilecek sorunlardı. Orada çok önemli çatışmalar var. Sokak savaşları devam ediyor. Sudan hoş bir ülke. İnşallah düzelir ve biz de geri döneriz” dedi.

Hartum’dan kaçış seyahatini da anlatan Akgün, “12 saatte Etiyopya sonuna vardık. Oradaki süreçler nedeniyle 3-4 saat oyalandık. Sonra 4 saat kara yoluyla devam ettik. Bir askeri birlikte konakladık. Sabaha kadar orada bekledik. Sonra bizi oraya yakın bir havalimanına götürdüler. Oradan da Etiyopya Havayolları’nın uçağıyla Addis Ababa’ya naklettiler. Türk uçağıyla da yurdumuza geldik.” sözlerini kullandı.

“BİZİM SEVİNMEYE BİLE HAKKIMIZ YOK”

Hartum’da dokumacılık işi yapan Şükrü Tapan ile eşi Leyla Tapan da birinci kafileyle gelenler ortasındaydı. Çok güç günler geçirdiklerini aktaran Şükrü Tapan, şöyle konuştu

“Öncelikle ‘Ne keyifli Türküm diyene’… Bu kelamın manasını 100 sene sonra da olsa anlıyoruz. Memleketimize sahip çıkacağız ki Sudan üzere karışmasın. Olayların başlayacağı bir aydır konuşuluyordu. Son 10 günde çok şiddetlendi. Son 7 gündür konutlarımızda ıstırap çektik. Daha sonra bir sevk planı başladı. Sona kadar intikal ettik. Sondan sonra havalimanlarına kadar.. Birçok şey var ancak bunları lisana getirip bir yerleri incitmek istemiyoruz. Bundan ders alacağız. Bizim için en büyük telaş geride kalan birçok insan var. Biz birinci kafileyiz. Onların bir an evvel buraya gelmesi bizim tek tasamız. Bizim sevinmeye bile hakkımız yok”

İşçi olarak çalışan Mehmet Kazan da “savaşın ortasından geliyoruz” diyerek şunları söyledi:

“Çok güç günlerdi. İç savaşı hakikaten yaşadık. Olaylar birden patlak verdi. Bizi buraya getirenlere çok şükür diyoruz. 4 gündür yollardayız. Çok şükür ülkemize geldik. Artık Hatay’a gideceğim.”

Öte yandan Sudan’daki Türklerin tahliyesi için THY’ye ilişkin ikinci bir uçağın da Etiyopya’ya vardığı bildirildi. THY uçağının sabah saatlerinde İstanbul’da olması bekleniyor.